Fiestas del Pilar week! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu Fiestas del Pilar week! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu

Fiestas del Pilar week!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

14 Oktober 2013 | Spanje, Zaragoza

Zondagavond na het weekendje Barcelona was ik blij dat ik eindelijk in mijn bedje lag. De wekker zal alweer om half 8 gaan, omdat we zoals elke maandag les van 9 tot 13u hebben. Maandagochtend rond half 9 wilden wij de fiets pakken uit de garage en eenmaal uit de garage bleek dat de band van Demi was lek gestoken. Wij flink balen en snel naar school gelopen. 5 minuutjes te laat kwamen we aan, maar we wisten dat de leraar ook altijd te laat was. Eenmaal in het lokaal zagen we dat wij samen met één andere leerling het plan hadden om de les te volgen. 10 minuten later kwamen er nog twee meer, maar de leraar was nog steeds nergens te bekennen.
Een half uur later zijn we naar beneden gelopen en we kwamen de vrouw tegen van Financial accounting tegen. Demi en ik vroegen aan haar of het niet mogelijk was om de les van 11 uur nu te geven, aangezien de man van marketing vast ergens stond te genieten van een biertje.
De docente zei dat dat niet mogelijk was, omdat het zou kunnen zijn dat er nog studenten om 11 uur kwamen en zij dan voor niks kwamen. Wel vertelde ze dat die kans erg klein was dat er nog meer studenten kwamen en ze er al vanuit ging dat er niemand naar de les kwam. Daarom zal ze deze week geen nieuwe stof of informatie geven, alleen vragen beantwoorden. Ik ging hier dan ook tegen in (ik was toch niks voor niks om half 8 uit me bed gerold), het was toch het probleem van de andere studenten dat zij niet komen en informatie missen? Ik heb hier eigenlijk geen antwoord op gekregen en toen zijn Demi en ik maar naar huis gegaan. Flink balend natuurlijk en de universiteit geeft weer een goed imago mee.
Onderweg naar huis nog even boodschappen gedaan en de rest van de dag vrij weinig gedaan en uiteraard een heerlijk siësta.

In de middag heeft Demi haar band laten maken, met de hoop dat we dinsdag gewoon naar school konden. De lessen op de Economia school gingen niet door, dus besloten we dinsdag maar even bij de Toerisme school te kijken voor een uurtje Duits. ’s Ochtends was wéér de band van Demi lek gestoken en het kan dan ook niet anders dan dat iemand van de buren aan de fiets heeft gezeten want niemand anders kan er komen. Demi heeft die middag een briefje geschreven aan alle buren met het bericht dat ze niet blij was dat iemand haar fiets vernield en mocht dit nog een keer gebeuren de politie inschakelt.

Met maarliefst een ander meisje hebben we Duits gevolgd. De Duitse les is gelukkig niet zo moeilijk en ik denk dat dat geen probleem moet zijn om die studiepunten te halen.
Na de les hadden we een afspraak met een docente van de ETUZ, zij geeft les over de provincie hier met informatie over de cultuur en natuur. Haar lessen passen niet in het rooster, maar we hebben met haar afgesproken dat we een keer in de week met haar om de tafel gaan zitten en dan de les van die week doornemen. Het is een vierde jaars vak, in het Spaans, dus dat wordt best lastig, maar dit geeft ons wel de kans om extra studiepunten te halen (36 punten). We hebben er 30 nodig.
Daarna zijn we nog even naar Carmen geweest, onze coördinator van de toerisme school, waar we eindelijk de definitieve vakken hebben doorgegeven, dat is dus ook geregeld.
In de middag hadden we bijles van Sylvia. De les was best duur, dus we verwachtten best veel en hoopten veel te leren. Er was alleen geen klik met de lerares en daarom hebben we ook besloten niet verder met de les te gaan volgen. Als we proberen met zoveel mogelijk Spaanse studenten te praten en ik in de weekenden met Adriano, dan moet het vroeg of laat vast lukken.

Dinsdagavond hadden we afgesproken om wat te gaan drinken met Spaanse studenten. Demi en ik waren stipt op tijd bij de ETUZ en niet zoveel later kwamen Joel, Jorge en Victor (je zegt Bictor). En bij een bar hebben we Marieke en Priscilla gemeet. We hebben toen gezellig bij een bar wat gedronken en af en toe wat Spaanse woordjes geleerd. Was hartstikke gezellig.

Woensdag werd ik pas half 1 wakker en de hele middag heb ik vrij weinig gedaan. In de middag had ik een brief ontvangen uit Nederland, van tante Martine, ome Marco, Ted en Ko. Super leuk waarvoor grote dank

Die avond besloot ik maar even naar buiten te gaan en toen heb ik met Marieke en Larissa afgesproken bij Plaza España, waar allemaal winkeltjes staan op een grote markt en groepen optredens doen. Was wel heel leuk om te zien allemaal.
Je merkt nu wel dat het ’s avonds kouder wordt (zo’n 16 graden, maar de wind maakt het best koud). Overdag is het rond de 25 graden dus nog steeds niks te klagen.

Donderdag weer lekker uitgeslapen. Rond 13 uur ging de bel, ik dacht voor een leuk pakketje, maar helaas was dat niet zo. Ik deed open en een buurman van de derde verdieping stond voor de deur met het briefje die Demi had geschreven over de fiets. Ongeveer tien minuten lang heeft hij staan schreeuwen in het Spaans en Demi en ik begrepen geen woord. Tijdens de preek zei ik tegen Demi ‘Laat hem maar ff uitpraten.’ Met geen weerwoord hebben we zijn zegje laten doen en ik heb gezegd dat we er niks van begrepen. Hij snapte niet hoe dat briefje dan in perfect Spaans kon staan, waarop ik heb gezegd dat mijn Spaanse vriend heeft geholpen. Toen begon hij weer een heel verhaal, wat natuurlijk helemaal niet helpt, want wij begrepen niks. Toen stapte hij weer te lift in en zei: Cuidado! Wat pas op, betekent.
We vinden het een beetje jammer dat hij dat zo heeft opgevat, want het is geen aanval. Als hij weet dat hij niks ermee te maken heeft, prima. Maar dat hij zo begint te schreeuwen vinden we een beeeetje jammer.

Donderdagmiddag vrij weinig gedaan. In de avond gingen we naar Sander van Doorn en er waren voor hem ook nog veel andere DJ´s. Hele goede muziek en ook twee aardige Erasmus studenten ontmoet, uit Duitsland en Italië. Even na 5.00 uur lagen we (al) in bed dus dat viel best mee. Die middag had ik wel last gekregen van een keelontsteking en dat feestje hielp niet echt om het beter te maken, maar yolo.
Om half 5 stuurde Niels een berichtje dat ze onderweg waren dus ik ging toen nog maar even wat uren slaap pakken.

Vrijdag ging ik Niels en Ayla ophalen, rond een uur of 14.00 uur. Daarvoor nog even met Anouk en tante Susan geskypt, was wel even leuk!
Ik heb toen ruim drie kwartier naar de goede straat gezocht waar de bus zou aankomen. Ze kwamen aan bij nummer 80. Toen ik bij 81 stond dacht ik dat aan de overkant wel 80 zal zijn maar daar vond ik nummer 54.
Uiteindelijk bleek dat ze gewoon aankwamen bij het Delicias station en na wat belletjes hebben we elkaar dan ook gevonden. We hebben op weg naar huis even boodschappen gedaan en gegeten. Ook hebben we de bank van de huiskamer verplaatst naar Demi haar kamer, want dat werd mijn bed voor de komende drie nachten.
In de avond zijn we uit eten gegaan bij de Italiaan, heerlijk gegeten!
We wilden daarna nog even over de markt lopen maar het was aardig koud en de wind maakte de gevoelstemperatuur nog wat kouder, dus we zijn maar naar huis gegaan. Iedereen was best moe.

De volgende dag uitgeslapen tot een uurtje of half 1, gegeten en daarna naar Puerto de Venecia gegaan (een groot winkelcentrum). Ik was hier nog nooit geweest dus ik was best benieuwd. Helaas waren alle winkels dicht, alleen de restaurants waren open. Als troost maar een groot bord met patat en hamburgers gegeten, als lunch/diner (om 18.00 uur).
In de avond zijn we naar Plaza del Pilar gegaan. Onderweg hebben we eerst een vuurwerkshow bekeken en daarna naar het plein gelopen. Daar stond het hele plein weer vol met mensen en er waren best aardige DJ’s die leuk draaiden. Wederom een leuke avond!

Die dag erna weer uitgeslapen en daarna richting Marieke gegaan met de bus. Toen hebben we de stad rondgelopen, waar het heerlijk weer voor was. De zon scheen volop en het was zo’n 25 graden. We hebben de kerk bezocht en zijn bij de 1 euro bar gaan lunchen.
Die middag was de tempratuur wat beter om over de markt te lopen, dus dat hebben we toen ook gedaan. Ik heb nog een leuk hoedje gekocht
In onze straat waren ook nog wat winkels open en daar hebben we ook nog een beetje geshopt.
Daarna zijn we bij de chinees om de hoek gaan eten, waar je voor 6 euro een hele maaltijd hebt, inclusief drinken. Daar houden we wel van.
Heerlijk gegeten en veel gelachen dus wederom een leuk avondje.
Toen maar een beetje op tijd gaan slapen (voor 0.00 uur), want de wekker zou weer vroeg gaan.

Vandaag ging om half 8 de wekker (zwaar leven) en ik voel(de) me best beroerd. Keel doet zeer, hoofdpijn en neus zit vol. We hebben toen even met zn allen ontbeten en daarna hebben we Niels en Ayla gedag gezegd en wij zijn naar school gefietst.
Netjes om tien voor 9 zaten wij in het klaslokaal en (zoals verwacht) waren en niet zoveel medestudenten na deze feestweek.
Zo’n kwartier later begon de les. Er was een nieuwe vrouw bij gekomen als docente en de leraar die we gewend waren, was er ook. Hij begon opeens in het Spaans te praten en vroeg of wij er wat van begrepen, waarop ik zei, ‘nee ik begrijp er niks van.’ Hij zei: ‘oké’, en liep weg.
Toen bleek dat die vrouw de les ging geven vandaag en dat was allemaal in het Spaans. We kregen al snel door dat we in groepen moesten gaan werken maar wij begrepen er helemaal niks van. Toen ik dat vertelde was die vrouw ook niet echt behulpzaam en keek maar wat in het rond dus toen zijn we weggelopen. Onze klasgenoten waren ook erg behulpzaam (not).
Alle Erasmus studenten zijn toen weggelopen en we konden dus ruim een uur gaan wachten op Financial accounting waar ik niet zo blij mee was. Om 13 uur hadden we gelukkig weer de dag overleefd, daarna boodschappen gedaan en naar huis gegaan.

Nog even een nieuwtje over de kerstvakantie. Ik vier kerst dit jaar niet thuis, maar bij Adriano en zijn familie in Yecla. Gister heeft Adriano besloten na de kerst met mij mee te gaan naar Nederland. We landen 28 december om 00.10 uur (wie wilt ons ophalen?) En de vijfde vliegen we weer terug (helaas wel een andere vlucht, maar dat kwam veel goedkoper uit voor Adriano).
Ik ben super blij dat we kerst en Nieuwjaar met elkaar kunnen vieren en uiteraard dat ik even naar huis kom om iedereen weer te zien en spreken.

(Voor veel foto's en wat video's, zie Facebook).

Dit was hem wel voor nu! Tijd voor een siesta!

Adios, liefs.




  • 15 Oktober 2013 - 21:14

    Nicole Marse:

    Hey Monique,

    Wat een gezelligheid allemaal! (behalve dat geschreeuw van die buurman, voortaan zeggen vate, y rapido!
    Leuke foto's ook, je ziet er goed uit!
    Tot je volgende verhaal.

    Groetjes en liefs Nicole(je therapeutje)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Vanaf 2 september tot begin februari ga ik studeren in Spanje, te Zaragoza. Ik zal hier af en toe een verhaaltje plaatsen, wat ik meemaak en waar ik zoal mee bezig ben, zodat jullie een beetje kunnen lezen wat er allemaal gebeurd in het zonnige España!

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 12792

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Zaragoza

Landen bezocht: