Schoolweek en vier dagen Yecla - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu Schoolweek en vier dagen Yecla - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu

Schoolweek en vier dagen Yecla

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

04 November 2013 | Spanje, Zaragoza

Goeiedagggg, toch maar weer es een blogje schrijven, aangezien er weer een week omgevlogen is.
Deze week bestond, gelukkig, maar uit vier dagen school. Helemaal niks mis mee.
Maandag en dinsdag hadden we zoals altijd Marketing en Financial Accounting, van 9 tot 13u. De lessen van Marketing zijn goed te doen, Financial accouting is nog steeds lastig maar hopelijk met de bijles gaat het lukken om een 5 te halen. De docente vertelde Demi en mij dat het tentamen waarschijnlijk uit 4.5 punt theorie bestaat (waar/niet-waar vragen ect.) en de andere 5.5 punten uit praktijk vragen (het maken van een balans, income statement, profit/loss en geen idee wat nog meer allemaal). Dus het is niet onmogelijk. Als ik gewoon goed de theorie leer en zorg dat ik zoveel mogelijk begrijp van het praktijk gedeelde, dan moet het goed komen!

Woensdag zijn we eerst naar de Economia universiteit gegaan, om daar bijles te volgen voor Financial accounting. We hebben het wel echt getroffen met de docente. Ze is super aardig, nog best jong en altijd wil ze tijd voor je maken om het uit te leggen. Na een uurtje bijles zijn we doorgefietst naar de ETUZ. Daar hebben we toen Duits en Informatica gevolgd.
We zouden die dag erna Duits examen hebben, maar de Spaanse studenten hebben de leraar overgehaald om het (weer) te verschuiven naar een week later. Ik vind alles prima.
Bij informatica moeten we nu een practicum maken. We hebben een blaadje gekregen met allemaal informatie van een hotel en dat moeten we gaan verwerken in Access, een programma waar je dat allemaal mooi onder elkaar kan zetten in verschillende tabellen (een soort van Excel). Het is natuurlijk wel in het Spaans, maar de andere studenten helpen ons gelukkig graag.

Donderdag hadden we alleen Duits. Na 50 hele lange minuten (van 11 tot 11.50u) hadden we alweer weekend: Yecla weekend.
Al een tijdje naar uitgekeken aangezien ik sinds de zomer de familie van Adri niet meer gezien had en het is natuurlijk super leuk om met zn alle dan weer terug te gaan waar ik afgelopen zomer ruim twee weken ben geweest.

Samen met Marieke hebben we op station Delicias gewacht op Ludy en haar vriend. Via ‘Babla car’ heeft ze haar reis Zaragoza-Yecla en zondag weer Yecla-Zaragoza aangeboden, wat ons natuurlijk heel goed uitkwam. Met de trein of bus zou de reis wel meer dat 100 euro kosten, voor alleen de heenweg. Terug was een geen mogelijkheid om terug te gaan, we hebben dus erg geluk met haar en ook voor weinig geld.
Om half 6 reden we richting het zuiden. Na een reis van ongeveer 4.5 uur kwamen we aan op de afgesproken plek waar de ouders van Adriano ons zouden ophalen. Adriano zou vrijdagavond komen, omdat hij niet eerder weg kon van werk en donderdag de trein dus niet meer kon halen.

De moeder van Adriano appte me dat ze een dagje Murcia waren geweest (stad 100km verderop) en dat ze te laat weg waren gegaan en dus 45 minuten later aankwamen. Marieke en ik hebben dus een tijdje moeten wachten, helaas. Ik vond het al niks voor die ouders om ons te laten wachten maar hey, dat kan iedereen gebeuren dacht ik.
Rond kwart voor 11 hebben we de ouders van Adriano ontmoet en zijn we wat gaan eten in een lekker, warm restaurant (buiten was het 3 graden, koekoek).
Toen Marieke even naar de WC was en de plek dus naast mij vrij was, kwam er iemand naast me zitten. Ik dacht dat het gewoon een vriend van die ouders was ofzo, dus ik keek niet gelijk om.
Toch maar omgekeken natuurlijk, en daar zat Adriano (mogge). Adriano vertelde me dat hij die middag een vergadering moest leiden en daarom niet eerder weg kon. Die avond zal hij uitgaan met zijn kamergenoot dus hij kon helemaal niet in Yecla zijn:p
ik was helemaal perplex, haha. Super leuke verassing.


Vrijdag was het, net zoals in Nederland, Allerzielen. In Nederland wordt er volgens mij niet zoveel mee gedaan, maar in Spanje wel. We zijn naar de begraafplaats geweest en hebben daar het graf van Adriano’s opa en Adriano’s vriend bezocht. Allebei in hetzelfde jaar overleden.
Het is natuurlijk verschrikkelijk dat een vriend van hem op zo’n leeftijd al overleden is (net zo oud als Niels), dan krijg je wel de rillingen..

Daarna zijn we naar de oma van Adriano geweest, waar een heel groot deel van de familie was. We werden heel warm en enthousiast ontvangen, super leuk. Ze zijn hier heel erg van de zoenen en knuffels, ik vind het wel wat hebben
Ook Esther en haar vriend (de zus en zwager van Adriano), kwamen naar die oma toe en daarna zijn we met zijn alle naar huis gegaan.

Zaterdag hebben we lekker rustig aan gedaan, uitgeslapen en van de heerlijke zon genoten. In je bikini had je het gewoon nog heet, heeeurlijk.(En dat in november, unieke dingen)
Ook nog even met omi in Nederland gebeld, die alweer 79 is geworden (Y) Was leuk om haar weer te spreken!

Zondag hebben we met de honden en ouders gewandeld. Rustige omgeving om lekker te wandelen, leek wel vakantie. Daarna heerlijk pasta gegeten en kroketten met kip (die moeder weet dat we daar van houden, speciaal voor ons gemaakt, haha).

En zo vloog het weekend om.. om 17 uur moesten we weer bij een bepaald punt staan om terug te keren naar Zaragoza. Adriano ging met een andere Blabla naar Barcelona. Hem hadden we eerst afgezet. Best moeilijk moment weer, maar gelukkig kan ik hem altijd snel opzoeken. Zijn familie is voor mij, en ook voor Adri, wat lastiger, aangezien het best ver is.

Voor 22 uur waren we weer in Zaragoza. Hele rustige reis gehad en ging ook best snel. Voor de deur afgezet voor twee tientjes, dus ik kan niet klagen!

Vandaag weer naar school geweest. Bij Marketing moesten we een nieuwe product verzinnen en dat presenteren met de projectgroep. Beetje improviseren dus, maar daar leer je wel van.
Na school hebben we boodschappen gedaan en ik heb de was buiten gehangen. (nou eigenlijk binnen want het regende de hele dag).
Nu is het nog steeds niet droog, dus dat wordt lekker slapen!
Ook nog even naar stages gezocht in Barcelona, ik hoop dat het gaat lukken!

Dat was hem weer voor nu!(hopelijk ga ik een beetje slapen tussen de natte dekens, hmm)

Buenas noches!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Vanaf 2 september tot begin februari ga ik studeren in Spanje, te Zaragoza. Ik zal hier af en toe een verhaaltje plaatsen, wat ik meemaak en waar ik zoal mee bezig ben, zodat jullie een beetje kunnen lezen wat er allemaal gebeurd in het zonnige España!

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 12797

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Zaragoza

Landen bezocht: