Kerstvakantie 2013 - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu Kerstvakantie 2013 - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie 2013

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

07 Januari 2014 | Spanje, Zaragoza


Zaterdagochtend zijn Adriano en ik om 11 uur met de trein naar Villena gegaan. Het was een rechtstreekse trein vanaf Barcelona dus dat was zeker fijn. Adri had twee treinkaarten gekocht met korting,w aar we recht op hebben omdat we student zijn. Maar helaas bleek dat mijn studentenkaart niet geldig was. Ik wilde al gelijk betalen maar Adriano zei dat ik niet gelijk met alles akkoord moet gaan en dat ik er best wel tegenin kan gaan. Tijdens de reis heeft hij de man weten te overtuigen en dat scheelde mij weer geld. Weer wat geleerd.
Om 4 uur kwamen we aan in Villena. We moesten daar een tijdje wachten, want Esther begon om 17 uur met haar werk in een kledingwinkel en we wilden haar verrassen. Ze werkt bij Spingfield en omdat ze daar werkt konden wij 25% korting krijgen. Daar heb ik uiteraard even profijt van gemaakt en een broek en blousje gekocht en van adri een trui gekregen voor de kerst .

Zondag zijn we in de middag naar de oma van Adri gegaan en daar gegeten samen met de ouders van adri, de zus en haar vriend, tante Ana en oma. Opa was er niet, want hij moest olijven plukken (is altijd rond deze tijd van het jaar). We zijn van 14 tot 19u daar gebleven en toen naar huis gegaan.

Maandag was het ook in huize Palao Bernal de tijd om de olijven te plukken. Ze hebben hier zestig bomen, behoorlijk wat werk om dat allemaal te plukken. We zijn begonnen rond een uur of 10 en doorgegaan tot 15 uur, toen het tijd was voor de lunch.
Hier in Spanje is het olijven plukken erg populair. Gezinnen betalen de olijfboer om samen olijven te plukken, vertelde adri mij, omdat het een ‘activiteit’ is waar je werkt aan de teambuilding en je de kans hebt om over van alles te praten. Het zonnetje scheen heerlijk en het was dus ook geen irritant werk.
In de avond ben ik samen met de moeder van Adri naar het dorp gegaan en daar hebben we boodschappen gedaan voor kerstavond en wat cadeautjes gekocht voor onder de kerstboom. Normaal gesproken geven ze cadeaus 6 januari, met drie koningen, maar Adriano is dan weer in Barcelona dus daarom maakten ze voor dit jaar een uitzondering.

Dinsdag hebben we weer olijven geplukt. Maandag waren we precies op de helft gestopt dus we hadden gehoopt dat we het af zouden redden maar helaas, om 15 uur moesten we nog tien bomen. Hoe dichter we bij de amandelbomen kwamen, hoe meer olijven er in de boom hingen (door de schone lucht) dus we waren langer bezig.
Na het werk lekker Paella met vis gegeten (ik eet hier elke dag vis, heerlijk) en daarna tijd voor de siesta tot een uur of 19. Toen snel klaar gemaakt voor het kerstdiner.
We waren samen met de zus van Adri en haar vriend, een tante en oma Maria. Met het voorgerecht zat ik eigenlijk al vol (salade, amandelen, toastjes, paprika gevuld met salade, gamba’s…) maar daarna kwam de kalkoen op schaal nog met aardappelpuree. Gewoon blijven eten. Als toetje een mandarijn gevuld met ijs, super lekker.
Ondertussen was het al 0.00 uur, tijd voor de cadeautjes. Samen gelachen en gehuild, simpelweg van dankbaarheid. Ik heb een hele mooie armband gekregen van de familie en een sjaal, toilettas en wat make up van Esther en Pedro (geen idee hoe ik het allemaal in mn koffer moet gaan proppen). Daarna hebben we een spel gespeeld. Iemand verteld een bekende film aan de persoon die naast je zit en die moet je dan uitbeelden zonder woorden en de groep moet het dan raden. Voor mij was het wel lastig, aangezien alles in het Spaans was en met Tatanic en Grease hield het bij mij wel op:p Toen was het ondertussen 5.00 uur en oma zat nog gezellig bij ons op de bank, wel geinig. Leuke avond gehad.

De hele familie heeft wel vaak gezegd dat mijn Spaans echt stukken beter is in vergelijking met van de zomer. Ik heb gewoon gesprekken in het Spaans kunnen voeren met de zus van adri en haar vriend en dat is wel leuk om te merken.

Eerste kerstdag hebben we eerst uitgeslapen en gegeten (alleen een appel met thee). De enige traditie met kerst hier is kerstavond een diner met familie en kerstdag zijn er nooit echt plannen. Tweede kerstdag bestaat hier niet. Na het middageten en de siesta zijn we naar het dorp gegaan (met Esther, Pedro, Adri en Marita, de moeder van Adri) en daar hebben we eerst de kerk bezocht. Er was een mis bezig en we waren net optijd voor de hosti. Het was een hele mooie kerk, toch wel fijn dat ik naar de kerk ben geweest want ik doe dat elk jaar. Zal raar zijn als ik een jaar oversloeg.

Na de kerk zijn we even naar de opi en omi van Adri geweest en daarna zijn we naar het huis van Ana (de tante van Adri) en Iru (het nichtje van Adri) gegaan. Beiden zeiden dat ik al veel beter Spaans kan in vergelijking met van de zomer. Ik moet zeggen dat ik me redelijk verstaanbaar kan maken en gewoon een gesprekje met iemand kan voeren, best leuk.
Was erg leuk om Iru weer te zien, ze is een super leuk meisje, 21 jaar en is nu Erasmusstudente in Polen. We hebben samen wijn gedronken en gepraat, was erg gezellig.

Donderdagochtend hebben we de laatste olijfbomen leeggeplukt. Rond 13/14 uur waren we klaar en daarna wilden Adri en zijn ouders nog een wandeling maken. Ik had daar geen puf meer voor dus ben thuis gebleven en heb gitaar leren spelen via Youtube, wel geinig.
Die avond zijn we met zn vieren uiteten geweest, was uiteraard weer erg leuk. Ik heb een hele goede klik met de ouders van adri dus dat is zeker een pluspunt.

Vrijdag was een rustig dagje, amandelen gepeld en in de middag (lees: na siesta rond 18 uur), zijn we naar de opa en oma van Adri gegaan en hebben daar thee gedronken samen met Iru en Ana. Afscheid genomen en toen was het alweer zaterdag, 28 december. De dag dat Marita, de moeder van Adriano jarig is. We zijn in het begin van de ochtend nog even naar oma gegaan en ook nog naar de kledingwinkel, Springfield, waar Esther werkt. Ook va n hun heb ik afscheid genomen want het duurt nog wel even voordat ik hun weer zie.

Daarna zijn we doorgereden naar Alicante waar we samen, met zn vieren, hebben geluncht. Na de lunch (drie uur verder) hebben we nog even gelopen over het strand en de pier met een super mooi uitzicht op de bergen en de lucht was blauw met rood en paars. Helaas heb ik niet zo’n goede camera om dat goed vast te leggen.
Daarna nog een drankje gedaan in een cafeetje en toen naar het vliegveld van Alicante gereden. Na het afscheid met de ouders zijn Adri en ik om 10 uur richting Amsterdam gevolgen en daar rond half 1 aangekomen. Daar stonden mijn nichtjes, zus, tante en moeder te wachten, super leuk (en zeker op zo’n tijdstip).

Zondag zijn adri en ik naar het bos gegaan. In Spanje hebben ze niet zoveel bossen dus dat was wel leuk om hem te laten zien. Maandag zijn we naar het strand gegaan, was eigenlijk helemaal niet zo koud, in Nederland is het best prima weer (Y).

Ook nog even middenwaard laten zien. Hier was de sales al begonnen maar in Spanje begint die pas 7 januari (de dag na de drie koningen). Hier heb je tot de 6e sowieso kerstvakantie want met de drie koningen sluit je de kerst af. Op die dag krijgen kinderen cadeaus en eten ze een typische cake voor die dag.
Adri heeft dus even van de sales hier gebruik gemaakt. Ook nog uiteraard de oliebol laten proeven, hij vond hem heeerlijk.
’s Avonds dan eindelijk weer de frituuravond mogen beleven met de van langens, leuke avond gehad  .

Dinsdag oud en nieuw gevierd, was erg gezellig bij ons thuis met de familie. Woensdag in de middag langs alle opa’s en oma’s gegaan en ’s avonds bij de van langens gegeten en darten gekeken.
Donderdag zijn adri en ik naar Amsterdam geweest. Heel de stad was nog versierd met kerstverlichting, stond vol met kraampjes en er liepen ontzettend veel toeristen. Ik heb bijna geen Nederlander gehoord.
Eerst zijn we de kalverstraat door gelopen en voor dat je die door bent is het zo drie uur verder. Daarna een drankje gedronken bij het Rembrandtplein en daarna de ‘lichtshow’ bekeken die die avond weer begon. Het heette ‘Light Festival Amsterdam’ en door heel de stad waren en gebouwen of kunstwerken te zien die verlicht waren. Viel een beetje tegen maar was opzich wel geinig omdat we de hele stad zo weer hebben gezien.

Toen we om half 11 de trein naar huis wilden nemen en de trein om tien over half elf nog niet vertrokken was, riep de conducteur om dat iemand voor de trein gesprongen was en dus niet reed. Ook de treinen naar Haarlem reden niet in verband met een wisselstoring dus dat schoot niet op. Na een tijdje gewacht te hebben, hebben we de trein naar beverwijk kunnen nemen die uiteindelijk rechtstreeks reed naar Heerhugowaard (wel stopte de trein bij elk station, santpoort Noord, Zuid, Driehuis…)
We waren uiteindelijk half 1 op station Heerhugowaard en daarna hebben we naar huis gelopen, omdat iedereen al sliep. Was niet heel erg om te lopen eigenlijk, prachtig weer en niet alleen dus niks te klagen.

Vrijdag was een rustig dagje. Ik moest in de middag naar de fysio en Adri ging mee want die wilde haar wel eens ontmoeten. Mijn fysiotherapeute spreekt ook best goed Spaans dus die konden goed met elkaar praten, was wel geinig.
Zaterdag was het laatste dagje in Nederland. Adri ging nog een rondje hardlopen (de hele tijd verdwaald maar gewoon aan een andere hardloper gevraagd: ‘Ruustenboergerweg??’ en dan kwam hij er wel, haha).
Ik heb ondertussen nog een rondje met Luna gelopen en daarna zijn we met de van Langens gaan bowlen en ik deed het niet slecht (Y) Alleen de strike ontbrak helaas nog.

Na het bowlen hebben we gegourmet met de van langens bij ons thuis. Soort van de kerst overgedaan omdat ik er toen niet was. En daarna optijd gaan slapen.

Zondag ging we om 10 uur richting Schiphol, waar we afscheid hebben genomen van mijn ouders. Na de douane moesten Marieke, ik, Larissa en Priscilla al bijna boarden en Adriano vloog pas om half 7. Die moest dus nog 6 uur wachten op zijn vliegtuig. Achteraf gezien snapte ik niet waarom hij niet gewoon met ons mee kon, want het vliegtuig was halfvol.

Ik zat mooi bij de nooduitgang dus ik zat prima. Wel veel turbulentie, heb wel eens een betere vlucht gehad. Om half 3 waren we geland en daarna zijn we met de trein naar Barcelona Sants gegaan. Marieke, Larissa en Priscilla zijn daar met de metro naar Barcelona Nord gegaan en ik ben alleen naar het huis van Adri gelopen.

Thuis bij Adri eerst ff eten gekookt en daarna rustig wat Nederlandse programma’s teruggekeken die ik had gemist.
Om half 10 was Adri thuis, behoorlijk snel als hij half 7 nog in Amsterdam zat. Die avond heeft hij me nog mee uit eten genomen en daarna zijn we naar huis gegaan.

Maandag hebben we in Barcelona rondgelopen. Meestal liepen we langs de drukke wegen naar bijvoorbeeld een park of kasteel maar nu zijn we oud-Barcelona doorgelopen wat bekend staat om zijn smalle straatjes en alleen voetgangers. Dus geen ander verkeer en dus geen last van de drukte. Super mooi was het om te zien, deed me een beetje aan Venetië denken.



Op een klein pleintje was ook nog een kleine voorstelling te zien van de Drie Koningen. De Drie Koningen brachten de cadeaus naar de huizen van de kleine kinderen. Een soort van sinterklaas maar dan met drie personen, zeg maar.

Om half 7 had ik een busticket teruggeboekt voor naar Zaragoza. Adriano en ik hadden afscheid genomen bij de metro en die bracht mij naar het busstation. Ik was er een paar minuten voor half zeven dus ik moest flink rennen om de bus te halen. Eenmaal na het metrostation zocht ik als een gek naar het bordje Barcelona Nord maar omdat het goed donker was, kon ik vrij weinig zien en elk gebouw leek op elkaar.
Toen ben ik dus verkeerd gelopen (ik ging naar rechts maar het busstation was een paar meter rechtdoor) en daardoor heb ik net de bus gemist. Ik kwam daar aangerend en ik zag mijn bus net het station uitrijden. Dik balen.

Toen ben ik naar de info desk gegaan om mijn ticket om te wisselen (ik dacht, niks an de hand Monique gewoon over een uurtje met de bus terug). Maar de vrouw vertelde dat elke bus van elk uur die avond vol zat en dat ik dus niet mijn ticket voor vier euro om kon wisselen. Als ik terug naar Zaragoza wilde moest ik een nieuw ticket kopen. Dus, twintig euro over de balk gegooid die ik net zo goed als wc papier had kunnen gebruiken.
Maar goed, ken beuren, ik ben dinsdag om half 10 ’s ochtends met de bus naar Zaragoza gegaan. Er gingen twee bussen, waar in elk 5 mensen zaten dus erg milieuvriendelijk weer.

Nu zit ik weer ‘thuus’ op de bank en morgen gaat het echte leven weer beginnen. Over een paar weken twee grote tentamens en daarvoor ook nog een presentatie en een Duitse toets, best druk maar gaat zeker lukken.

Ik plaats van de week denk ik wat meer foto's, heb ze niet allemaal op de computer staan.

Behoorlijk lang verhaal zie ik nu, respect voor de mensen die het allemaal hebben gelezen:p

Buenas noches!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Vanaf 2 september tot begin februari ga ik studeren in Spanje, te Zaragoza. Ik zal hier af en toe een verhaaltje plaatsen, wat ik meemaak en waar ik zoal mee bezig ben, zodat jullie een beetje kunnen lezen wat er allemaal gebeurd in het zonnige España!

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 12777

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Zaragoza

Landen bezocht: