Eerste dagen in Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Monique Schilder - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Zaragoza

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 September 2013 | Spanje, Zaragoza

2 september – Ons avontuur begint.

Rond 3 uur ging voor mij de wekker. Ik had alles al beneden klaar gelegd, dus alleen even een vroeg ontbijt, afscheid nemen van de beestenboel en op naar het mooie Schiphol met mijn ouders. Demi werd weggebracht door Riemer, we zouden elkaar na 4.00 uur zien bij vertrekhal 1. Al snel hadden we elkaar gevonden dus het was tijd om de koffers te dumpen. Riemer en Demi namen afscheid van elkaar, mijn ouders bleven nog tot de douane. Ik vreesde hem een beetje voor mijn koffer, wat later niet onterecht bleek. Mijn koffer mocht 32 kg wegen, hij woog 34.8 kg. Bijna 3 kg te zwaar dus. Demi had een koffer van 12 kg, ze mocht 15 kg, dus ik had erg veel mazzel haha. Dat wordt nog wat op de terugweg.
Toen werd het tijd om door de douane te gaan. Ik heb afscheid genomen van mijn ouders en we zijn door de douane gegaan. Ook niet helemaal vlekkeloos ging dat. Mijn handbagage koffer zat ook veel te vol, dus dat duurde ook wel weer even voordat die dichtpaste. Gelukkig waren we ruim op tijd.

We zaten in een KLM vliegtuig, lekker ruim. De vlucht duurde maar 1.40 uur in plaats van 2 uur en 10 minuten, we hadden de wind in de rug;) Na de landing hebben we de koffers opgehaald, als een van de eerste kwamen ze op de band, dus dat was lekker.
Op de vluchthaven van Barcelona hadden we de ouders van Demi al snel gevonden. Zij zijn hier op vakantie en wilden graag voor ons de koffers naar Zaragoza rijden.

Eerst brachten de ouders ons naar Barcelona-Sants, het treinstation van de stad. Tijdens de rit naar het station toe, reden we nog langs Nissan. En daar werkt, vanaf maandag, Adriano. Het liefst sprong ik natuurlijk de auto uit om even ‘daghoor’ te zeggen, maar helaas.

Wij aangekomen op het station, de ouders gedag gezegd en gelijk naar onze grote vriend Mac donalds gegaan. Daar hebben we even een uurtje gebruik gemaakt van internet en wat gegeten. Ook hebben we gezocht een gevraagd naar tickets voor de wedstrijd Barcelona-Ajax, maar deze zijn helaas nog niet in de voorverkoop.

Om 12 uur ging de zogenaamde ‘AVE’ richting Zaragoza (ruim 300 km met maar 2 stops). Dit zorgde ervoor dat we binnen een uur en drie kwartier aankwamen. De trein zag er erg mooi uit en ging soms wel meer dan 300 km per uur. Leuk om mee te maken!

Om 13.45 kwamen wij aan in Zaragoza. Ik had een routebeschrijving uitgeprint met de route van het station naar het huis toe, maar die zat ‘natuurlijk’ nog in mijn koffer, dus we hadden vrij weinig. De ‘touristoffice’ was gelukkig dichtbij. We hebben onze straat verteld en de vrouw, die overigens goed Engels sprak, heeft ons een kaart gegeven met een duidelijke routebeschrijving.

Als echte toeristen, met een map en rugzak mee, liepen we door de stad. Het was bijna 30 graden en met een trainingspak aan was het pittig warm. Binnen 15 minuten hadden we ons appartement gevonden. Het was toen kwart over 2 en om half 3 hadden we afgesproken met de, dachten wij, eigenaren.
De minuten na half 3 tikten voorbij, maar er was nog niemand. Er kwam een vrouw uit ons appartement gelopen en daar hebben we aangevraagd of we wel goed zaten en of zij de namen herkende van de eigenaren. Zij heeft de man gebeld die vertelde dat ze er zo aankwamen.

Rond 15 uur hebben we een man en vrouw ontmoet. Zij hebben ons het appartement te laten zien. Het ziet er erg mooi uit. We hebben drie slaapkamers, een ruimte keuken en woonkamer, balkons en twee badkamers. Toen we de contracten zagen, zagen we iets waar we al bang voor waren. De huurprijs was €600, €200 per persoon.

Demi en ik probeerden uit te leggen dat we niet met z’n drieën zijn, maar met z’n tweeën. Ons Spaans is helaas nog niet zo goed en zij spraken geen Engels. We begrepen elkaar helemaal niet, dus dat was niet zo fijn:p.
De vrouw belde haar schoondochter, wat dus de eigenaresse bleek. Zij heeft alles in het Engels uitgelegd. Ze vertelde dat we gewoon €200 konden betalen, maar we wel een derde persoon moesten proberen te zoeken. De eerste maand betalen we dus €200, daarna moeten we kijken hoe het loopt. Ze klonk heel aardig, ze vertelde ons dat we gewoon in het huisje konden blijven en dat we deze week alles regelen.

Het contract is dus nog niet getekend, maar dat komt als het goed is vandaag. Vandaag komt de vader van de eigenaresse, die de koelkast gaat maken, want die is kapot. Hij zal het aangepaste contract meenemen. We hebben al wel gemerkt dat Spanjaarden nooit echt haast maken, dus wie weet dat het morgen of overmorgen past komt.

De rest van de middag hebben we het hele huis schoongemaakt en een paar boodschappen gedaan. Als de koelkast is gemaakt doen we boodschappen met de ouders van Demi met de auto. Wel zo makkelijk dachten we zo.

In de avond zijn we uit eten geweest met de ouders van Demi. Het was wel grappig om te zien dat er in de middag vrijwel niemand buiten loopt (siësta tijd) en in de avond het ontzettend leeft. In de stad kan je alleen nergens de auto kwijt. We hebben een half uur gezocht om de auto kwijt te kunnen, maar dat lukte niet. In het appartement hadden we een sleutel gezien met daarop ‘garaje’, dus we zijn teruggegaan en hebben die sleutel gepakt. Onder het appartement zat een garagebox en ja hoor, de sleutel paste. ‘Wie heeft het? Wij dus.’ Toen zijn we lopend de stad in gegaan. Als je de hoek omgaat bij ons huisje, ben je gelijk midden in de stad, super leuk.
Na het eten zijn we naar huis gegaan, hebben we nog een drankje gedronken en na een hele lange dag gaan slapen.

Vanmorgen rustig uitgeslapen en ontbeten. Al veel sneller dan verwacht kwam Demi’s koffer, die zij met het vrachtverkeer had meegestuurd. Nu hebben we net alles leeggehaald en kunnen we het huisje een beetje in gaan richten.
Woensdag begint de cursus, dan hebben we les van 10 tot 14.30 uur, met een half uur pauze. De lessen hebben we een week, niet in het weekend. Vrijdag komt Adri al langs, dus das gezellig 

Marieke is net even langs geweest, huis even laten zien en haar wat spullen gegeven. Wel mooi dat we elkaar zo snel kunnen bezoeken.
We zitten nu bij de buren. Alle buren zijn hier super aardig. We hebben de wifi code gekregen, dus hopen dat we dat internet ook nog ontvangen als we in ons huisje zitten.
Anders moeten we nog opzoek gaan naar eigen internet, maar dat kan later nog wel. Het is hier prima weer, 30 graden en de zon schijnt, dus niks te klagen!

Hasta pronto! Besos

• 03 September 2013 - 15:16

Marise:

Wat een avonturen zo de eerste dagen! Jammer dat je Adri niet hebt gezien, maar gelukkig komt hij snel. Geniet! X

• 03 September 2013 - 16:14

Ayla:

Lekker bezig met jullie appartement, gelukkig hoeven jullie maar €200 pp te betalen! Hopelijk wordt de rest ook een beetje snel geregeld. Leuk dat je Marieke al hebt gezien en dat Adri vrijdag al langs komt :) Succes met de cursus!

• 06 September 2013 - 22:12

Karlijn: